Z roku na rok wzrasta liczba osób podróżujących samolotami. W 2017 roku polskie lotniska obsłużyły aż 40 mln pasażerów! Wybierając samolot jako środek transportu warto znać swoje prawa w przypadku opóźnienia lub odwołania lotu na trasach z lub do Europy. W poniższym wpisie znajdziecie pomocne informacje w jakich przypadkach i dlaczego warto walczyć o odszkodowanie od linii lotniczych.
Podstawa prawna do walki o odszkodowanie
Rozporządzenie nr 261 Parlamentu Europejskiego i Rady z 2004 roku ustanawia wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Całość podstawy prawnej można przeczytać na stronie EUR-Lex, czyli w bazie aktów prawnych Unii Europejskiej.
Kiedy należy Ci się odszkodowanie?
Odszkodowanie należy się, jeżeli na locie z lub do Europy* (przewoźnikiem tradycyjnym, niskokosztowym, czarterowym):
- odmówiono Ci przyjęcia na pokład wbrew Twojej woli (był tzw. overbooking)
- odwołano Twój lot na 14 dni przed datą wylotu i nie zaproponowano lotu alternatywnego, którym dolecisz na miejsce nie później niż 2, 3 lub 4 h (w zależności od odległości: patrz niżej). Jeżeli zaproponowano taki lot, możesz starać się o połowę odszkodowania.
- opóźniono Twój lot o więcej niż 3 godziny.
Stawki odszkodowania jakie mają zastosowanie do powyższych to:
- 250 euro – jeżeli długość lotu była krótsza niż 1500 km
- 400 euro – jeżeli odległość lotu wynosiła 1500 a 3500 km
- 600 euro – jeżeli lot miał być dłuższy niż 3500 km
Klikając tutaj znajdziesz kalkulator, dzięki któremu sprawdzisz bezpłatnie wysokość Twojego odszkodowania podając datę i numer odwołanego/opóźnionego lotu. Jeżeli lot był odwołany lub opóźniony ze względu na warunki atmosferyczne, usterki techniczne (których nie można było uniknąć) oraz strajk odszkodowanie nie należy się.
*UWAGA! Nie dotyczy sytuacji, gdy lot odbywa się do UE, ale przewoźnik jest spoza UE. W odwrotnym przypadku ma to zastosowanie.
Jak starać się o odszkodowanie?
Przede wszystkim warto zaznaczyć, że o rekompensatę można starać się przez rok od dnia odwołania lub opóźnieniu lotu (uchwała Sądu Najwyższego z 17 marca 2017 r.). W tym czasie można to zrobić na dwa sposoby:
- Składając samemu reklamację w liniach lotniczych. Często zdarza się, że mimo iż należy się rekompensata linia lotnicza prześle decyzję odmowną. Wtedy trzeba napisać skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub zgłosić się po pomoc do pośrednika – firmy uzyskującej odszkodowania w imieniu innych osób.
- Od razu przez firmę specjalizującą się w uzyskiwaniu takich odszkodowań np. Claim Flights, która pomaga w składaniu reklamacji i prowadzi cały proces. Jeżeli firma wygra sprawę w Twoim imieniu i uda uzyskać się odszkodowanie to pobierze niewielką prowizję. Jeśli się nie uda, nie poniesiesz żadnych opłat.
Pamiętajcie, że cały proces i walka o odszkodowanie może trwać nawet kilkanaście miesięcy! Trzymamy kciuki za pozytywne rozwiązanie waszych reklamacji!
4 komentarze
Opóźnienia samolotów to moja zmora… Na pewno zdarza mi się to częściej, bo z racji pracy częściej podróżuję, ale wydaje mi się, że pasażerowie zbyt rzadko wyciągają z tych sytuacji konsekwencje. Ja już od kilku lat staram się o odszkodowanie za opóźnienia i polecam to wszystkim, którym się to przytrafia.
Z pomocą zaprzyjaźnionego adwokata bez problemu udało mi się uzyskać kilkaset euro odszkodowanie za opóźniony lot, warto walczyć o swoje ;)
Mega przydatne info! Na szczęście nie mieliśmy takiej sytuacji nigdy, ale na przyszłość się przyda i wiem gdzie zerknąć gdy coś takiego się przydarzy ;)
Dzięki za ten post! może być przydatny :D